fallback

Какво се обърка за Facebook?

Сигналите, които социалната мрежа даваше през последните месеци, може да са били пренебрегнати от инвеститорите, сочи анализ на Bloomberg

15:38 | 27.07.18 г. 6

Какво се случи?

Това се чудят много от инвеститорите на Facebook, след като обяви отчета си в сряда вечерта. Американската компания разкри разочароващи резултати за приходите, растежа на броя нови потребители и печалбата за второто тримесечие. Освен това директорите предупредиха, че бързият темп на растеж на приходите на Facebook ще се забави през останалата част от годината, а увеличаването на разходите сериозно ще натежи върху маржовете през следващите няколко години. По време на конферентния разговор с инвеститорите почти всяка дума, която идваше от директорите, сигнализираше за още и още проблеми, пише в свой анализ Bloomberg.

Реакцията беше пълна паника. Facebook загуби над 123 млрд. долара от пазарната си капитализация в четвъртък.

Сега въпросът, който стои на дневен ред, е какво точно се обърка и колко Facebook, акционерите ѝ и останалата част от технологичната индустрия трябва да се притесняват за компанията, която се радва на най-големия успех в сектора през последното десетилетие. Ето и четири потенциални обяснения за това какво се случи и колко лоша е ситуацията за социалната мрежа:

1) Срив в комуникацията

Идеята е, че това, което се случи, всъщност е провал в адекватното подаване на сигнали към инвеститорите, че нещо не е наред. Обяснението на Facebook за неочакваното забавяне на растежа на приходите по-късно тази година – спад заради колебанията на чуждестранните валути, промяна в приоритетите към нови видове интернет активност, които генерират значително по-малко рекламни приходи, и решения да бъдат по-малко агресивни в действията си спрямо потребителската информация – изглежда дойде изневиделица за инвеститорите.

Facebook заяви, че залага повече на Stories, на фотографски и видео формати в социалната мрежа и на Instagram. Валутните колебания не са непременно прогнозируеми, а главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг казва, че промените, с които ще се ограничи безсмисленото потребление на Facebook, могат да засегнат бизнеса. Но компанията по-рано не е посочвала каква е потенциалната степен на въздействие на промените, които прави. Ако фирмата може да прогнозира това, тогава мениджмънтът не е успял да настрои правилно очакванията на инвеститорите.

2) Инвеститорите не са разбрали намеците на Facebook

Въпреки че с право могат да кажат, че са били изненадани от прогнозата за забавяне на растежа, може би инвеститорите не е трябвало да се изненадват от свиването на маржовете на печалба. От месеци компанията посочва, че увеличава драстично разходите си заради редица приоритети, включително за наемането на повече хора и насочването на повече технически ресурси, за да се пребори с политически мотивирана пропаганда, дезинформация и съдържание, включващо насилие. Освен това Facebook залага на програмиране за своите видео уеб услуги и за глобалната си мрежа от центрове за данни.

Компанията планира, че оперативните ѝ разходи ще се увеличат с около 60% тази година спрямо 2017 г., макар че анализаторите бяха склонни да отхвърлят тази прогноза като прекалено висока. Сега прогнозата сякаш не изглежда толкова преувеличена. В защита на инвеститорите обаче може би най-притеснителното нещо, казано от Facebook, беше, че очаква рязък спад на маржа на оперативната печалба в обозримо бъдеще. Компанията прогнозира марж на оперативната печалба от около 35% през следващите няколко години. Това е зашеметяващо забавяне, при условие че маржът беше 45% през първата половина на 2018 г., както и спрямо очакванията на инвеститорите за марж от 44% през 2019 и 2020 г.

3) Facebook умишлено преувеличава

Преди близо две години компанията предизвика минипаника, когато предупреди, че темпът на растеж на приходите ѝ „значително“ ще се забави в средата на 2017 г., защото Facebook не може да позиционира повече реклами в социалната мрежа. Инвеститорите се притесняваха повече от година заради тези думи. В крайна сметка темпът на растеж се забави съвсем леко чак в края на 2017 г.

Възможно е сега Facebook отново да е понижила очакванията за финансовите си резултати твърде много, за да може да задмине собствените си прогнози на по-късен етап. Това е малко вероятно като се има предвид обхвата на финансовите тревоги и потребителските показатели, но е възможно. Майкъл Нейтънсън, анализатор от MoffettNathanson, също изтъква възможността Facebook да снижава перспективите си, „за да предотврати по-нататъшен регулаторен натиск“.

4) Нещата са се объркали неочаквано

Вероятно Facebook е станала жертва едновременно на влошаване на ръста на броя потребители, особено в САЩ и Канада (които генерират по-голямата част от приходите ѝ), забавяне на темпа на растеж на приходите и очакванията за по-нататъшно забавяне, както и на прогнозата за понижаване на маржа на печалбата.

Същевременно Facеbook заяви още, че отделянето на рекламите от другите видове информация в Instagram е почти същото, както в основната ѝ социална мрежа. Това е знак, че Facebook е притеснена от забавянето, което наблюдава в растежа на приходите на платформата и затова значително е увеличила броя на рекламите в младото и обещаващо приложение за снимки и видео. А това подсказва страх.

Плюс това Facebook предупреди за евентуален спад в броя на потребителите в Европа през второто тримесечие след значителните промени в регулацията на пазара, свързана с опазването на данните, но не прогнозира запазването на броя на потребителите в САЩ и Канада. Това предполага, че Facebook не е очаквала стагнирането.

Може би компанията прави точно това, което ни казва от месеци: харчи повече и променя приоритетите си. Тези решения ще бъдат добри за света, а евентуално и за финансите на социалната мрежа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:57 | 13.09.22 г.
fallback